لینک های روزانه
    آمار بازدید
    بازدیدکنندگان تا کنون : ۱۹۸٫۷۸۲ نفر
    بازدیدکنندگان امروز : ۴ نفر
    تعداد یادداشت ها : ۱۱۵
    بازدید از این یادداشت : ۲٫۵۳۰

    پر بازدیدترین یادداشت ها :

    کتابی ارزشمند درباره ریشه شناسی و معنی نام های روستاهای لبنان

    در هنگام بررسی های درباره شیخ حر عاملی، عالم و محدث به نام عصر صفوی، به کتاب معجم أسماء المدن و القری اللبنانیة و تفسیر معانیها: دراسة لغویة از أنیس فریحه استاد فلسفه و زبان های سامی دانشگاه آمریکای بیروت، برخوردم که در 1972 چاپ اول آن منتشر شده و من نسخه ای از چاپ دوم آن را که مکتبة لبنان (بیروت 1985) منتشر کرده، در اختیار داشتم. این کتاب ریشه شناسی بسیار خوبی درباره نام های لبنانی دارد که برای ما ناشناخته است. به عنوان مثال ایشان درباره معنی کلمه مشغری (ص 173)چنین نوشته است:

    اصل این کلمه مشعرة باید باشد، چرا که حرف عین در زبان های سامی شمالی گاهی به صورت عین و زمانی غین تلفظ می شود همانگونه که در زبان عبری چنین است. اصل این کلمه از ریشه شعر است که معادل عربی آن ثغر (در اینجا مقصود دهان، روزنه) است. معنی مشغره بر این اساس دفق وانبثق و تفجر است که معنی آن را می توان چشمه جوشان دانست.

    همین گونه درباره معنی کلمه عیناتا (در متن های شرح حال علماء جبل عامل این نام بیشتر به صورت عیناثا آمده است ازجمله بنگرید به ریاض العلماء افندی، ج 1، ص 248) که به معنی چشمه آب است.

    این کتاب برای تصحیح مجدد کتاب امل الامل و ریاض العلماء و برای هر علاقه مندی که بخواهد ریشه و معنی نام های عالمان شیعی لبنانی را بداند، سودمندخواهد بود.

    چهارشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۸۷ ساعت ۱۱:۲۶
    نظرات



    نمایش ایمیل به مخاطبین





    نمایش نظر در سایت