مقالات بهمن ۱۳۸۸
نکاتی درباره عالمی گمنام از عصر شاه طهماسب اول
دوره شاه طهماسب اول (930-984) یکی از مهمترین ادوار حکومت صفویه است که از جنبه های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی تأثیر فراوانی داشته و البته مسئله مورد نظر در این یادداشت کوتاه، اهمیت آن از حیث تثبیت تشیع در ایران است. طبعا روند تثبیت تشیع در ایران در دوره بلند شاه طهماسب، حاصل کوشش های فراوان عالمان ایرانی و مهاجر جبل عامل بوده...
يكشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۸۸ ساعت ۱۴:۳۹
تحولات ديني و اجتماعي ايران در قرون نخستين اسلامي: نگاهي به كتاب جنبش هاي اجتماعي در ايران پس از اسلام
اشاره:
اگر بنا باشد تا محققي تحولات فرهنگي و اجتماعي رخ داده در سه قرن نخستين هجري در ايران اسلامي را تنها بر اساس متون تاريخنگاري عصر اسلامي به رشته تحرير در آورد، مطلب چنداني نخواهد يافت اما آيا به راستي با دو قرن سكوت مواجه هستيم يا بايد به سراغ منابع ديگر و...
يكشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۸۸ ساعت ۱۱:۵۴
جمال خوانساری؛ فقیه، فیلسوف و ادیب عصر صفوی. درباره تاریخ تولد او سخنی در منابع نیامده اما با توجه به تصریح افندی (ج2، ص 57) به اقامت پدر وی، حسین بن محمد خوانساری در اصفهان، می توان از آن شهر به عنوان زادگاه وی سخن گفت کما اینکه نصر آبادی (ص221) و خوانساری (ج 2، ص350) از مهاجرت آقاحسین در آغاز جوانی و پیش از بلوغ به اصفهان سخن گفته اند. نام وی محمد و شهرت وی آقا جمال است....
يكشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۸۸ ساعت ۱۱:۵۱
تفسير تابعين: تلاش براى رفع ابهام از مطالب مجمل و متشابه قرآن از يك سو و از سوى ديگر فعاليت جهت تكوين فقه، کلام و نحو، توجه به قرآن را در عصر تابعين را جدىتر نمود. با اين حال به دليل ابتدايى بودن دانشهاى مرتبط با تفسير چون علوم بلاغى و دانش كلام كه مراحل شكلگيرى خود را مىگذارند، تحول چشمگيرى در دانش تفسير در عصر تابعين در مقايسه با عصر صحابه قابل مشاهده نيست ،...
يكشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۸۸ ساعت ۱۱:۴۹
حریز بن عبدالله سجستانی؛ عالم و محدث امامی قرن دوم. اطلاعات چندانی درباره وی در منابع ذکر نشده تنها بر اساس شهرت وی به کوفی و روایت او از مشایخ کوفه می توان از تولد او در کوفه سخن گفت. نجاشی (ص 144) کنیه او را ابومحمد و کشی (ص 385) ابوعبدالله ذکر کرده است. با وجود شهرت حریز به سجستانی وی از موالی ازد، از قبایل ساکن در کوفه بوده است. عقیلی (ج 2، ص 240) از یکی از محدثان بصری به...
يكشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۸۸ ساعت ۱۱:۴۸
تنویه
على الرغم من البحوث العديدة التي تتناول
الفرقة الكرامية، إلا أنه لا تزال هناك جوانب رئيسية في هذه الفرقة لم تطلها يد
الباحثين، وذلك لتشتت الآثار المتبقية عن هذه الفرقة، ومن هذه الآثار مخطوطة
الإيضاح في القراءات لأحمد بن أبي عمر الأندرابي(المتوفى عام 470هـ) موضوع مقالنا
هذا، الذي ذيّلناه بنبذة عن الأندرابي وبعض المحطّات المهمة في كتابه، وذلك...
چهارشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۸۸ ساعت ۹:۱۲
می خواستم اگر کتابی از تفاسیر اسماعیلیه سراغ دارید بفرمایید (چاپی یا نسخه خطی). ضمناً بفرمایید که از کجا می توان آن را تهیه کرد؟<br />
با سپاس فراوان
سلام<br />
یک کتابچه کوچک دست نویس بزبان فارسی در اختیار بنده هست که نویسنده آن طبق رسم قدیم کشکول مانندی از اشعار و احکام و احادیث جمع کرده. نام سه تن در آن یافت شد:ملا...شجاع محلاتی ، نائینی ، کاشفی<br />
از 1256 تا 1321 قمری تاریخ کتابت دارد<br />
میدانم که تالیفاتش ارزشی ندارد . آیا اشعار خود نگارنده ارزشی برای ارائه و بررسی دارد؟<br />
متشکرم<br />
در پناه حق
دوستدار
هرچه تلاش می کنم، «درباره ی نویسنده» باز نمی شود.<br />
نمی دانم چگونه باید با شما ارتباط برقرار کنم و توفیق داشته باشم تا از خرمن دانشتان خوشه چینی کنم...<br />
چند روز قبل هم نوشته ای گذاشتم و طی آن عرض کردم که دانشجوی دکتری ادبیات هستم و از مقاله ی شما درباره ی تاریخ یمینی (که موضوع پایان نامۀ بنده است) بسیار استفاده کردم. از شما<br />
هیچ نشانی جز این صفحۀ مجازی ندارم. در صورت امکان راهنماییم کنید که چگونه خدمتتان برسم.<br />
با سپاس منصوره احمدی جعفری 09124834500