لینک های روزانه
    آمار بازدید
    بازدیدکنندگان تا کنون : ۲۰۰٫۸۴۸ نفر
    بازدیدکنندگان امروز : ۱ نفر
    تعداد یادداشت ها : ۱۱۵
    بازدید از این یادداشت : ۱٫۴۱۱

    پر بازدیدترین یادداشت ها :

    فوائدی از فهرست کتابخانه ملک

    حسین بن حیدر بن قمر حسینی کرکی از عالمان عاملی است که اطلاعات چندانی درباره او در دست نیست. در کتابخانه ملک، به شماره 665 رساله ای در فقه استدلالی به نام اصابة الحق در 10 برگ به خط خود او که در سال 1023 کتابت شده، موجود است. (فهرست، ج 1، ص 44)

    تحریر الاحکام الشرعیة علی مذهب الامامیة نوشته علامه حلی که نسخه ای نفیس از آن به خط عبدالکریم بن ابراهیم میسی عاملی کتابت شده به شماره 975 (فهرست، ج 1، ص 109) معرفی شده است.

    در کتابخانه ملک نسخه های نفیسی از کتاب تهذیب الاحکام شیخ طوسی وجود دارد. از جمله نسخه ای به خط حسین بن عبدالصمد حارثی (متوفی 984) که در سال 955 کتابت شده و آن را با شهید ثانی مقابله کرده است. این نسخه از باب زکات تا جهاد است (فهرست، ج 1، ص 183). نسخه ای دیگر نیز به خط عالم عاملی حسن بن سلیمان بن حسین بن محمد بن احمد بن حسن بن سلیمان عاملی است که در مشهد و در بیست و دوم جمادی الاولی 1116 کتابت شده است. از میان این نسخه ها، نسخه ای  به شماره 2189 که توسط محمد بن احمد بن سید ناصر الدین حسینی در پنجشنبه بیست و ششم ذی حجه 961 کتابت شده دارای اهمیت است. اگر تاریخ کتابت حسینی درست باشد، به قرینه نسخه ای کهن از الروضة البهیة که در کتابخانه مدرسه فیضیه قم موجود است، احتمالا او نیز یکی دیگر از شاگردان ایرانی شهید ثانی باشد (فهرست، ج 1، ص 184).

    برادر شیخ حر عاملی، احمد بن حسن  عاملی کتابی به نام الدر المسلوک فی احوال الانبیاء و الاوصیاء و الخلفاء و الملوک دارد که نسخه ای از آن در کتابخانه آستان قدس رضوی (فهرست، ج 7، ص 85) معرفی شده است. در کتابخانه ملک نیز دو نسخه به شماره های 632 و 664 به خط مؤلف موجود است (فهرست، ج 1، ص 285-286). همچنین ذکر این نکته خالی از لطف نخواهد بود که بخشی از کتاب های کتابخانه شیخ حر عاملی در کتابخانه ملک موجود است و به تفاریق در ضمن فهرست (از جمله فهرست ، ج 1، ص 61، 154-155) معرفی شده است.

    دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۸۷ ساعت ۱۳:۴۷
    نظرات



    نمایش ایمیل به مخاطبین





    نمایش نظر در سایت